Skip to the content

Guide: Automatisk email flow i MailChimp for din webshop

mailchimp auto mail guide webshop

For mange webshop er email marketing blot månedlige kampagnemails med produktopdateringer. Trods den strategi kan virke, efterlader du listen over tabte kunder kilometerlang.

 

På blot få timer - og med denne guide ved hånden - er du kørende med automatiske mails, der får dine leads i stødet og ind forbi din webshop for at lægge en ordre. Og det kræver ikke engang en teknisk supernørd for at få det til at spille. MailChimp har gjort det muligt for selv os dødelige, der arbejder med marketing.

 

I artiklen lærer du at opsætte følgende mails:

 

  • En velkomstmail; byd dine nye leads velkommen.
  • En tabt kurv-mail; udsendes til leads, der har lagt et produkt i kurven, men ikke købt.
  • Win back buyer-mail; udsendes til de leads, der ikke har handlet de sidste fx 90 dage.
  • Follow up-mails; til kunder, der lige har købt, med opfordring til anmeldelse eller blot ”tak for ordren”-statements.

 

Gælder kun udvalgte webshop-systemer

 

Inden vi kaster os ud i det, må jeg skuffe nogle af jer; ikke alle webshopejere kan bruge denne guide. Befinder du dig i nogle af danske hosted shop-løsninger - som fx DanDomain, SmartWeb eller Scannet - kan du ikke være med. Der kræves en unik applikation for at automatisere mails gennem MailChimp hertil.

 

Denne guide anbefales, hvis du har en af disse webshopsystemer:

 

  • Shopify
  • Wordpress (Woocommerce)
  • Magento (både 1 og 2)
  • Prestashop
  • Samt flere systemer, som er mindre hyppige at se brugt blandt danske webshops… (fx Drupal, BigCommerce og UberCart).

Sådan kommer du i gang

 

Første skridt på rejsen er at skabe makkerskab mellem MailChimp og din webshop. Kun på den måde kan du dele data mellem de to, så dine automatiske mails kan udsendes til de rigtige leads, på det rigtige tidspunkt og med det rigtige indhold.

 

Alt du skal gøre er at klikke på dit profilbillede på MailChimp og vælge ”Connected sites”.

Vælg så din webshopplatform og følg de instrukser, som MailChimp giver dig. Og voila; du har nu forbundet din webshop med dit email marketing-program, så data om dine kunder og leads florerer mellem de to enheder.

 

Nu evner MailChimp at sammenkoble de emails, du har indsamlet, med brugernes adfærd på webshoppen.

 

Velkomstmail - byd nye subscribers velkommen

 

Og vi starter med den mest simple. I din velkomstmail kan du byde subscribers velkomne og give dem det, de har skrevet sig op til - fx at få 10% på din webshop eller modtage en e-bog, du har skrevet.

 

Uanset hvad, du måtte lokke med for at få dine brugere til at tilmelde sig, bør du sende en velkomstmail. Det virker tomt at tilmelde sig og først høre noget, når du sender en nyhed ud; som at hilse på nogen uden de hilser igen.

 

Start med at klikke på ”Create campaign” og vælg ”Email” - dernæst vælger du ”Automated” og klikker på ”Welcome new subscribers”.

Nu skal du tage stilling til, om du blot ønsker at sende én mail eller en serie; fx sende en mail straks, vente syv dage og derefter sende anden mail.

 

Hvad der er smart at gøre her kommer meget an på, hvad du ønsker at opnå med dine velkomstmails. Er ønsket blot at give en personlig respons på de, der tilmelder sig, bør du kunne nøjes med blot en enkelt mail.

 

Skal du derimod ud på et forløb med dine leads, hvor du vidensformidler og forklarer nærmere, kan det være en idé at dele indholdet op i flere mails for at gøre det mere spiseligt.

 

Sidst step på vejen er at designe din email på fineste manér. Find flere tips til at designe din email på MailChimp-bloggen.

 

Bonustip: Brug anbefalede produkter

 

I drag-and-drop-editoren i MailChimp har du mulighed for at vælge "Product Recommendations" - produktanbefalinger. Og det kan være en god måde for dig at skabe relevant indhold i dine emails og få dine produkter inddraget. 

 

Ved at vælge dette format udvælger MailChimp selv produkter, som de mener kunne være relevant for den enkelte bruger. 

Tabt kurv-mail: Vink farvel til forladte kurve

 

Hvis en bruger har lagt dit produkt i kurven, kan det roligt konkluderes, at vedkommende har en oprigtig interesse i dit produkt. Sommetider kan forladte kurve være et spørgsmål om forstyrrelser, uventede prisstigninger ved fragten eller et checkout-flow på din webshop, der driller.

 

Uanset hvad har du som webshopejer en opgave i at minimere folk, der ikke færdiggør deres køb. Og det kan du med en tabt kurv-mail, der udsendes fx 6 timer efter, en bruger tabte sin kurv.

Her har du ydermere muligheden for at dobbelttjekke, at du har connected din webshop med MailChimp på korrekt vis.

 

Ved design af din mail vil du opleve, at der allerede ligger nogle produkter. Og det er disse pladser, som automatisk udfyldes med de produkter, som din kunde har forladt i sin kurv. 

 

Giv brugeren det sidste skub

 

For at kunne udarbejde den perfekt tabt kurv-mail bør du gøre dig overvejelser om, hvorfor brugeren sprang fra. Argumenter, der hjælper på brugerens bekymringer, bør fremgå i din mail.

 

Løsningen herpå kan være inddragelse af troværdighedsskabende elementer som Trustpilot-anmeldelser eller henvisning til, at jeres support står til rådighed. Andet kan være tilbud om gratis fragt, en besparelse eller andre gulerødder for at færdiggøre sit køb. 

 

Som meget andet online marketing findes svaret to stedet: I data og ved at splitteste. 

 

For yderligere inspiration kan jeg henvise til dette blogindlæg begået af Shopify

Win back buyer - få tidligere kunde til at handle igen og igen

 

Til de med blot begrænsede engelskkundskaber er navnet selvsigende; en mail med formål at vinde tidligere kunder tilbage. 

 

I praksis udsendes mailen til kunder, der ikke har handlet i en given periode - fx de brugere, der har foretaget et køb for mere end 60 dage siden. Og den bygger på en idé, der længe har floreret. Det er billigere at sælge mere til en nuværende kunde end nyt til en ny kunde. 

 

Sælger du produkter, der er periodeafgrænsede - fx proteinpulver, hvor kunderne efterspørger ny levering en gang hver anden måned - kan du skræddersy dette, så du sikrer dig, at dine kunder altid vender tilbage til dig for at fylde lageret op. 

 

Igen klikker du på "Create campaign," vælger "Email" og "Automated," klikker på "E-commerce," hvorefter du kan klikke på "Win back time lapsed customers." 

Der er ikke noget i vejen for, at du opsætter flere af disse win back buyer-mails. Et flow hertil kunne fx hedde sig: 

 

  • 60 dage efter sidste køb.
  • 120 dage efter sidste køb.
  • 180 dage efter sidste køb.

 

På den måde har du tre skud i bøssen for at lokke den tidligere kunde tilbage på din webshop for at foretage et køb. 

Følg op på køb - gør kunder til promoters

 

Som om at få en kunde ikke er skønt nok; tænk, hvis du kunne gøre dine kunder til promoters for din webshop, så de hjælper dig i dit kundejagtende virke. En måde at gøre dette er med en follow up-mail, som opfordrer dine kunder til at anmelde dig positive på fx TrustPilot og Facebook.

 

For at oprette denne mail klikker du på "Create campaign," vælger "Email" og "Automated," klikker på "E-commerce." Denne gang vælger du "Follow up on purchase." 

Skulle du have lyst til at dykke længere ned i mulighederne med follow up-emails, kan du med god nytte læse dette indlæg begået af SaaS-virksomheden Sleeknote

 

Mange elementer kan være hyperrelevante i din follow up-mail. Èn ting er at henvise til, at kunden anmelder dig på TrustPilot. Derudover kan du opfordre til, at kunderne deler dit indhold på sociale medier og tagger din virksomhed. 

 

Voila - et simpelt, men effektivt automatiseringssetup

 

Med en god opsætning af automatiske mails mangler du blot fokus på leadindsamling. Og så kan du have en interessant maskine, som generer salg og sikrer dig et bedre forhold til dine kunder. Vi håber, du kunne bruge denne guide. Har du input, spørgsmål eller kommentarer, skal du være hjertens velkommen til at efterlade en kommentar eller tage kontakt til os på anden vis. 

Kasper Friis

Kasper Friis

Jeg er indehaver af Marketingbladet.dk og bidrager også med guideartikler om online marketing med hjemmel i mine +5 års erfaring med området. Til daglig studerer jeg jura. 

comments powered by Disqus

Her holder jeg mig altid opdateret med gode tips!

Martin Lau, SEO-konsulent

Marketingbladet.dk

Sieferts Plads 1

7430, Ikast

Midtjylland, Danmark

kontakt@marketingbladet.dk

+45 01 02 03 04