Skip to the content

6 gratis (og uundværlige) SEO-værktøjer

gratis seo værktøjer

Som med andet håndværk er værktøjer halvdelen af arbejdet; samme princip gør sig gældende, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Og skal du have værktøjskassen fyldt helt op, kommer du nemt til at tilegne dig abonnementer for flere tusinde kroner månedligt. Men heldigvis finder du også en række gratisværktøjer, som kan hjælpe dig med at gøre dit website synligere.

 

Du får en oversigt over vores anbefalinger til værktøjer; fælles for dem alle er, at de ikke koster en rød reje (og mange er fra Google).

 

1.    Google Search Console: Links, struktur og søgeord

 

Førstnævnte værktøj er med garanti også det, du vil sætte størst pris på. Du får nemlig en række funktioner, som er uhyre afgørende for at sikre, at dit website kan findes i søgemaskinerne. Her har du i ét samlet et overblik over dine eksterne links, hvilke søgeord du findes på, hvordan Googles crawling-robot læser dit website og meget mere.

 

Lad os starte med at kaste os over dine muligheder med søgeord. Du kan se, hvilke præcise søgeord, du høster trafik fra; samt andre relevante data som eksponeringer, klik og CTR (click through rate). Og ligeså kan du se udvikling af disse nøgletal over en given periode. Disse data er relevante for at give dig indblik i din nuværende situation, samt fortælle dig mere om, hvor du gør klogt i at optimere.

 

Har du en høj gennemsnitsplacering, men ikke en høj CTR, kan det være et tegn på, at du bør optimere din page title og metabeskrivelse på den pågældende underside.

 

google search console søgeord

 

Udover at give dig overblik ved logind kan du også modtage notifikationsmails fra Search Console, hvis der foreligger væsentlige fejl på dit website; det kan fx være begrænset mobilvenlighed eller problemer med at indeksere din side. Pling, så får du besked herom i din indbakke.

 

Hop ind og se mere om Google Search Console her.

 

2.    Screaming Frog: Onpage indhold

 

Trods navnet vækker bisar opsigt er selve værktøjet glimrende. Det er - sagt på en simplificeret måde - en lille robot, du sætter til at crawle dit website. Og efter tredive sekunder har du et overblik over en masse relevant data om dit website. Herunder fx:

 

  • Om du mangler page titles og metabeskrivelser på nogle undersider.
  • Om dine billeder måske er for store.
  • Hvordan din overskriftsstruktur er og tekstmængde på dine undersider.
  • Hvilke URL’er på dit website, der har flest interne links.

 

Altså en række relevante data om dit website. Disse data kan nemt trækkes ud i et Excel-ark. Programmet skal downloades, og du kan gratis scanne dit website - men har du mere end 500 URL’er på dit website, scanner den kun de første 500 undersider.

 

screaming frog overblik

 

SEO-værktøjet her er især relevant til dig, der skal i gang med SEO på et nyt site eller optimere dit nuværende. Og dertil bruges det effektivt som kontrolværktøj for at sikre, at du ikke går galt i byen med dit indhold - en rettesnor, om man vil.

 

Læs mere om - og download gratis - Screaming Frog her.

 

3.    Google Analytics: Trafikmåling og brugeradfærd

 

At have et sporingsscript fra Google Analytics på sit website er efterhånden standard praksis; og heldigvis for det! Ikke nok med at du får indsigt i din målgruppes kunderejse og statistik - du finder også værdifuld information, når det kommer til at optimere efter givne søgeord.

 

Første trick, der er værd at nævne, er et simpelt overblik over mængden og resultatet af din organiske omsætning. Og disse tal finder du simpelt ved at sortere efter ”organisk trafik” og se udviklingen i dit diagram. På samme facon kan du også se omsætningen og konverteringer, hvis du har opsat korrekt sporing.

 

Skal du være mere specifik, bør du kigge på de enkelte undersider - stadig organisk trafik udelukkende: Hvor dine brugere kommer ind, samt hvor de falder fra. Dette tip er især brugbart for dig, der har opsat sofistikeret sporing på dit website - eksempelvis hvis du er en webshop med ehandelssporing. Her kan du se, hvilke undersider, som dine besøgende fra søgemaskinerne kommer ind på, der resulterer i den største omsætning umiddelbart. Værdifuldt data.

 

Vælg ”Adfærd,” klik på ”Websiteindhold” og vælg herefter ”Landingssider” - sikr dig, at du har valgt udelukkende ”Organisk trafik.” Nu kan du se, hvilke undersider besøgende fra søgemaskinerne lander på… og konverterer!

 

google analytics landingssider

 

Altså er Google Analytics oplagt til den overordnede sporing - og du kan bruge det aktivt til at sikre, at du når dine mål for at øge den organiske trafik eller omsætning. Hertil kan andre værktøjer assistere dig til at tracke mere konkret på søgeordsniveau.

 

Hop til Google Analytics her.

 

4.    Google PageSpeed Insights: Hastighedsmåling

 

Akkurat som de færreste værdsætter køen i supermarkedet, er dine brugere online også utålmodige. Og det er der kun én løsning på: Dit website skal være hurtigt! Det skræmmer ikke blot dine brugere væk, hvis dit website skal tygge i evigheder for at indlæse - også Google anser det som et negativt tegn, og det kan derfor koste på dine rankings. Til at teste din hastighed - og finde ud af, hvor du kan optimere - har Google deres eget værktøj; kendt under navnet PageSpeed Insights.

 

Ved at køre din hjemmeside-URL gennem her, får du et solidt overblik over hastighedssituationen. Her er det naturligt, at jo tættere på 100, din score er, jo bedre. Ydermere får du eksekverbare forslag til, hvordan du kan forbedre hastigheden på dit website.

 

Et gammelt ordsprog siger, at for hvert sekund ekstra, det tager at indlæse din side, øges afvisningsprocenten med 20%.

 

Test dit website med Google PageSpeed Insights her.

 

5.    Google Keyword Planner: Søgeordsanalyse

 

Med de rigtige søgeord klarlagt kan du få succes med din SEO-strategi. Og hertil kan Googles eget værktøj, Google Keyword Planner, være til hjælp. Bemærk dog, at før værktøjet virker optimalt, skal du bruge et beskedent beløb i forvejen på Google Ads.

 

Grundlæggende set tilbyder værktøjet dig to simple, men meget vigtige datakilder - hvor mange, der søger på givne søgeord, samt inspiration til nye søgeord indenfor det emne, du arbejder. Alt dette får du vist helt gratis. Med disse data kan du blive klogere på, hvad dine potentielle kunder søger efter, og derfor få et bedre overblik over, hvad du reelt set bør optimere dit website efter.

 

Dog er det værd at bemærke, at værktøjet ikke er fyldestgørende. En af hovedudfordringerne med værktøjet er, at det tager søgeordene én til én. Med det menes, at det ikke tager højde for de mange relaterede søgninger, der også giver trafik. Ligger du fx nummer 1 på ”babylegetøj”, vil du sandsynligvis også være synlig på ”billigt babylegetøj,” ”økologisk babylegetøj” og mange andre relaterede søgeord.

 

Find dine søgeord med Google Keyword Planner her.

 

6.    SEO Review Tools: Links til dit website

 

Har du stiftet bekendtskab med SEO før, er du helt sikkert kendt med vigtigheden af, at dit website fremstår som en autoritet. Og en af de veje hertil er, når andre websites linker til dig - såkaldt linkbuilding; at relevante og gode hjemmesider linker til dit indhold, fordi de henviser til dig. Et positivt tegn i Googles øjne.

 

Men hvor ser man, hvor mange links, der peger mod ens website? Et godt betalt værktøj er Ahrefs, men der findes også gratis værktøjer. Et af dem er SEO Review Tools. Her kan du få et overblik over, hvilke hjemmesider, som finder dit indhold så godt, de vælger at linke til dig. Husk, du har også mulighed for at se dette i Google Search Console.

 

backlink checker

 

Brug evt. værktøjet til at sammenligne din linkprofil med konkurrenternes. Det kan være, at du finder ud af, det er her, du for alvor skal sætte ind for at overhale dine konkurrenter på søgemaskinerne.

 

Test dit eget website gratis med SEO Review Tools her.

Kasper Friis

Kasper Friis

Jeg er indehaver af Marketingbladet.dk og bidrager også med guideartikler om online marketing med hjemmel i mine +5 års erfaring med området. Til daglig studerer jeg jura. 

comments powered by Disqus

Her holder jeg mig altid opdateret med gode tips!

Martin Lau, SEO-konsulent

Marketingbladet.dk

Sieferts Plads 1

7430, Ikast

Midtjylland, Danmark

kontakt@marketingbladet.dk

+45 01 02 03 04